woensdag 11 juli 2007

Trigger Point Therapy

Zondag was het een heerlijk weertje, en zondag werd dan ook de omloop van de Hagelandse Power Triathlon van Aarschot, tesamen met wat clubgenoten, verkend. Een pittig fietsparoursje met slechts weinige meters vlak. Het tripje verliep vlot, maar desondanks stapte ik na 100km toch niet met het allerbeste gevoel van de fiets.

Gedurende de rit had ik regelmatig wat last van mijn linkerknie, een soort stijfheid die maar niet weg wou. Ook bij voorgaande trainingen had ik bij momenten al licht bezorgd over mijn knie gewreven en er nog iets meer bezorg naar gekeken. Na al deze signalen en de drukkere opkomende wedstrijdmaand, leek het me dan ook geen slecht idee om eens bij de kinesist te passeren en mijn spiertjes eens te laten los werken.
Reeds vorig jaar was ik al enkele keren op bezoek bij kinesist Fons te Gierle. Via via was ik toen met hem in contact gekomen om mijn ontsteking aan de patellapees van de rechterknie te behandelen. Een afspraak was snel gemaakt en vanavond lag ik dan ook in Gierle op de massagetafel.

Zoals ik verwachtte heeft Fons amper naar mijn knie gekeken. Fons is namelijk één van de weinige erkende myofasciale therapeuten. Myofasciale therapie, of trigger punt therapie, gaat ervanuit dat men de oorzaak van pijn niet altijd daar moet zoeken waar het pijn doet.

Even wat theorie over de therapie......

Een triggerpoint is een kleine samentrekking in spierweefsel. Vaak voelt het aan als een rijstkorrel die diep in de spier begraven ligt. Het effect dat een triggerpoint op de spier heeft, is dat hij hem zowel verzwakt als gespannen houdt. Tegelijkertijd houdt een triggerpoint een strakke samentrekking in de spierweefsels die er direct mee verbonden zijn in stand. Deze strakke banden spierweefsel houden op hun beurt weer de aanhechtingen van de spier voortdurend onder spanning, wat dan vaak weer symptomen veroorzaakt in nabij gelegen gewrichten. De voortdurende spanning in de vezels van het triggerpoint zelf beperken de circulatie in het omliggende gebied. De ophoping van afvalstoffen, maar ook het gemis aan zuurstof en voedingsbestanddelen die voor de celstofwisseling noodzakelijk zijn, kunnen triggerpoints maanden en zelfs jarenlang in stand houden, tenzij er ingegrepen wordt.

Zo is pijn in de knie (en in mijn geval de linkerkine) dikwijls veroorzaakt door triggerpoints in de quadriceps. Deze worden dan behandeld door het aanprikken en het nadien stretchen van de spier. Het aanprikken is een vrij pijnlijke zaak en tijdens zo'n behandeling bij Fons begin je dus spontaan te zweten en ben je verdomd blij als hij eindelijk zijn naald wegsteekt. Toen Fons vanavond ter hoogte van mijn boxershort met zijn naald aan het keuteren was, voelde ik de spanning in mijn knie wegvloeien. Niet dat Fons dat als voldoende acht, neenee, Fons keuterde op verschillene plekjes in mijn bovenbeen en zelfs enkele triggerpunten op mijn scheenbeen moesten er aan geloven. Het gevolg hiervan is dat je een dag of twee enorm stijf bent, maar dat je daarna weer volledig soepel en vrij door het leven kunt.

Met dank aan Fons.


3 opmerkingen:

Anoniem zei

en al wenend kwam Jan thuis...

Anoniem zei

als het kriebelt moet je sporten... maar als je sport heb je soms pijn en dan moet je "triggeren".... wat nog meer pijn doet om daarna helemaal pijn vrij te zijn.... we hopen op een spetterende pijnvrije hagelandse !
we duimen jan !!
moeke

Anoniem zei

Awel caro, dat geloof ik graag...