dinsdag 7 augustus 2007

BK Long Distance Eupen

Zes uur 's morgens, zondag 05 augustus. De wekker gaat en het licht floept aan ten huize Noukens-Lannie. We zijn vier uur verwijderd van de start van de tweede halve triatlon van mijn palmares. Het belgisch kampioenschap lange afstand, de halve van Eupen.

Tegen kwart na acht staan we aan de Wesertalsperre, iets voorbij het centrum van Eupen. Een groot stuwmeer toont zich tenmidden van een groen bebost glooiend landschap. Terwijl het startuur dichter en dichterbij komt, schrijven we ons in, begroeten we de teamgenoten, verwelkomen we de verrassende supporters en richten we de twee wisselzones in.

Om tien uur is het dan zover, terwijl "the conquest of paradise door de boxen galmt wordt er afgeteld voor de start. Tien, negen, acht, zeven, zes.... en de eersten waren weg. De 400 man sterke meute was vertrokken voor een parcours van 2500m in het stuwmeer. Eenvoudig zwemmen was het niet echt. Er waren maar enkele boeien in het water aangebracht, en echt goed zichtbaar waren deze niet. Het duwen en trekken viel ondanks de grote groep zeer goed mee, buiten de start was er nauwlijks contact. Ik vond vrij goed mijn ritme en 39 min na de start en enkele ijzerrijke borrels sterker kon ik de steile helling beklimmen richting wisselzone.

4 ronden van 20km rondom het stuwmeer, met daarin per ronde twee langere beklimmingen, veel vals plat en slecht asfalt en aan het einde van de ronde nog een kort zwaar verzet klimmetje om de toeschouwers te plezieren. Ronde 1 bestonde er vooral in om het nodige achter de kiezen te steken en de goede fietsbenen te laten warmlopen. Enkele renners heb ik dan ook moeten laten passeren. Mijn tactiek bleek echter de juiste wanneer ik hen in ronde 3 terug bijhaalde en ter plaatste liet. Ik kon zelfs de kloof met iron Rudi dichten tot een 20 sec, maar moest logischerwijze mijn meerdere erkennen in den Busch. Hij reed zo soepel de bergen op, iets om jaloers op te zijn. Met een gemiddelde van 33 en na heel wat plaatsten winst kon ik mijn fiets aan de haak hangen.

Voor het lopen had ik van Dave de tip gekregen om talkpoeder in de loopschoenen te doen, deze absorberen het vocht waardoor er minder kans is tot het ontwikkeling komen van bleinen. Terwijl de witte stofwolk zich verspreidde bij het aantrekken van de loopsloefjes, kreeg ik van Caro te horen dat Nick na het fietsen op de eerste plaats lag. Met dit goede nieuws trok ik het bos in voor mijn 21km bergop bergaf. De eerste drie kilometer per ronde (er moesten er drie worden afgelegd) waren goed voorzien van schaduw. Ik kreeg van een toeschouwer te horen dat ik 50ste lag. De vooropgestelde top 100 lag dus zeker binnen handbereik. De vraag was natuurlijk of ik net zoals in Aarschot zo slecht zou reageren op het warme weer. Tijdens het fietsen had ik al wat oprispingen gehad, en bijgevolg als voorzorg mijn trouwe compagnon, mij motilliummeke ingenomen. Het product van mijn werkgever bleek zijn effect niet te missen want mijn maag hield zich voor de rest van de wedstrijd koest. Het lichtjes bergop voelde niet lekker aan, zo'n die 2 à 3 percent bergop deden de onderkuiten beestig afzien. Spijtig genoeg volgde na het schaduwrijke bosgedeelte nog zo'n 2 km lichtjes bergop in de volle zon, gevolgd door een 2km bergaf waar dan weer de knieën het zwaar te verduren kregen. De eerste ronde was afzien, maar desondanks werden er enkele atleten bijgehaald. Vanaf ronde twee weet je niet meer of die atleet die je inhaalt enige invloed heeft op je positie, maar het werkt zowiezo wel motiverend. Ondertussen verwachtte ik mij elk moment aan het passeren van de eerste in koers, toen ik de begelijdende fietser zag passren hoopt ik dat ik Nick zag voorbijflitsen, maar niets minder het geval. Nick heb ik niet weten passeren, wel de momenteel huidig belgisch kampioen Loïc Helin, die mij in het passeren nog even aanporde. Nick werd uiteindelijk vijfde en 4de belg. In ronde drie kreeg ik het gezel van een iets sneller lopende loper van een nederlands trio. Ik kon bij hem aanpikken en zo een laatste snellere ronde afleggen.


4u 39 minuten en 36 seconden na het startschot, kwam den deze vermoeid en zeer blij dat hij er was over de eindstreep. De nederlander had ik me nog achter me weten houden en zo kon ik beslag leggen op een 64ste plaats van de individu's, 79ste als je de trio's meetelt. Door het zware parcours werd de vooropgestelde grens op 4u 55 gelegd, en met 4u 40 ben ik in m'n opzet geslaagd. Mijn tweede halve van het seizoen werd met succes afgewerkt. Nu volgen drie weken vakantie in de mediterane zon, en dan nog drie kwartjes om het seizoen af te sluiten. Misschien dat er nog aan het einde van het jaar een marathon volgt, en sowiezoe gaan we ons voor het volgende seizoen nog meer toeleggen op de langer afstand.

Swim: 39min 42sec
Bike (+2wissels): 2u 23min 37sec
Run: 1u 36min 17sec
Total: 4u 39min 36sec

1 opmerking:

Anoniem zei

heet was het en af en toe een fris windje.... proficiat Jan met je prestatie... een mooi seizoen met perspectief voor méér !!

moeke Roos