vrijdag 7 september 2007

Het was koud in Knokke

Reeds vroeg waren we op het appel. Daar het wedstrijdsecretariaat reeds stipt om 10u sloot waren we verplicht om vroeg te vertrekken en te hopen op weinig files. Desondanks onze vroege aanwezigheid, was de start van mijn wave pas voorzien om 13u 35. Er werd dus wat afgewacht in Knokke. Tegen twaalven vertrokken we met de fiets richting wisselzone 1 te Sluis. We vertrokken vooraleer het politiegeleide groep op gang kwam, zo konden inchecken en kon ik mijn supporters niet vrijwaren van het gewriemel in een peloton.

Met z’n 1000 waren ze weer, de triatleten en recreanten die zich op de eerste woensdag van september hadden vrijgemaakt en zich begin mei konden kwalificeren door binnen te twee uur na opening van de inschrijvingen aan al de voorwaarden kunnen voldoen. Op basis van je opgegeven zwemtijd werd je in één van de negen waves ingedeeld en werd je ook een startlijn aangewezen. Ik mocht starten in wave 2 van op de eerste lijn. Een vreemd gevoel was het, van op de eerste lijn weg te schieten en onderweg amper tegenstanders te zien. Met een matige zwemtijd en veel gezigzag in het koude water, kwam ik na 1000m in 16min 53sec rond de vijfde positie van mijn wave aan bij steiger drie. Op het traject tijdens de wissel werd ik nog opgehouden door een wel heel trage 5 minuten eerder gestarte wave 1 atleet. Desondanks kon ik redelijk snel wisselen en was alles gereed om de 41 km aan te vatten.

Het begon al goed, geen renner direct voor mij en seingevers die geen aanstalte maakten om aan te geven of het nu links of rechts was. Het nodige geroep en gevloek was het gevolg. Tien, twaalf kilometer heb ik mee eenzaam gevoeld in de polders. Je duwt, je trekt, je draait en keert, maar je hebt niet het gevoel van de voorbije wedstrijden. Ik zat met krachtloze flanellen benen. Af en toe schiet er een renner of enkele renners je voorbij je die je na kortstondig aanklampen weer moet laten gaan, terwijl je weet dat je ze in voorgaande wedstrijden ‘makkelijk’ de baas kon. Goed voor de moraal kan je dat niet noemen. Zoals wel meerdere keren dit seizoen, kwam ik er voorbij halfweg weer door. Door de sterke wind werden we in groepjes gewaaierd, en ondanks dat het in het begin aanklampen was, mocht het naar het einde toe eigenlijk nog wel wat sneller.

Wissel twee, met op een halve meter voor uwe neus de trouwste supporters die de moraal wat aanscherpen en rustig kijken hoe ik mijn loopschoentjes aandoe en vertrek voor de laatste tien kilometer.

De eerste 2.5 km liepen een heel klein beetje bergop en hadden wind in de rug, ik had een lekker tempo vast en kon mijn positie goed handhaven. De volgende 2.5km waren zeer lichtjes bergaf en wind op kop. Ik had niet de luxe om mij te kunnen verschuilen achter de brede kas van een tegenstander. Mijn achterstand op mijn voorligger(s) werd groter en sporadisch liep een wave-twee-ër mij voorbij. Voorbij het keerpunt kon ik weer genieten van de meewind en rond kilometer zes stak ik een cola-gelleke achter mijn kiezen. Het squeezy-cola-gelleke verschaft door de organisatie bevatte brokjes en stukjes en deden me eerder kokhalzen dan me in de nodige loopenergie te voorzien. Volhouden tot de volgende drankpost en wegspoelen die handel. Ondertussen zaten we al in de laatste 2.5km, en was het al geheel niet meer duidelijk waar ik me moest positioneren. De gekleurde nummers gaven de wave aan, maar of hij nu in de eerste of tweede ronde zat…. Allesinds het was doorbijten, het miezerde, de wind zat op kop, mijn voeten schoven in mijn schoen en ik voelde de hete nummer-287-adem in mijn nek. Het was dan ook een gevoel van verlossing toen ik voor nummer 287 over de streep liep.

Een totale tijd van 2u 08min 04sec. Een kleine 4.5 min sneller dan in 2006. Ik vergelijking met vorig jaar pakte ik 30” in het zwemmen (had meer verwacht aangezien ik dit seizoen steeds rond de 15 min per 1000m zat), 1 minuut tijdens het fietsen met een gemiddelde van amper 36.1 en 3 minuten in het lopen. Desondanks mijn verbetering met 4.5 minuut schuif ik van positie 95 naar 92. Een beetje contradictorisch maar te verklaren door het kwalitatief hoger deelnemersveld dan vorig jaar.

Voorlopig zal het wel de laatste keer zijn dat ik in Knokke meedoe. Daar ik mij meer wil toeleggen op de langere afstand, is de 3/4de van Gerardmer de te verkiezen optie in deze periode. Bovendien is de 40 euro inschrijvingsgeld vrij hoog en moet je er al van ‘s morgens vroeg zijn wat heel veel onnodige en vervelende wachttijd met zich meebrengt.

De cijferkes
Swim: 16min 53sec
Wissel 1: 1min 45sec
Bike: 1u 07min 57sec
Wissel 2: 0min 59 sec
Run: 40min 23sec

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook al was het voor jou toch wat afzien, we bleven in je geloven en weet zeker, je kan blijven rekenen op je supportersclub !!

Moeke

Anoniem zei

gaan sporten in Knokke? pff... moedig moedig! ik ga toch liever op 't strand liggen! :-) toch proficiat met je prestatie, ik kan er alleen maar bewondering voor hebben!!

je schoonzusje x